Zoals wij op de homepagina al aan hebben gegeven, wordt er hard gewerkt aan de nieuwe website van LinkU. We brengen in deze blog de procedure in kaart die is komen kijken bij de ontwikkeling van onze nieuwe website.
Als webspecialist ben je voortdurend druk bezig voor je klanten. Logisch, maar hoe zit het eigenlijk met onze eigen website!? Hoog tijd om eens kritisch naar onszelf te kijken. LinkU is de afgelopen jaren sterk gegroeid, daarmee is ook onze adviserende en uitvoerende rol verder uitgebreid. Als organisatie wil je een website die bij je past, die uitstraalt wie jij bent en die laat zien wat jij als organisatie in huis hebt. Aan de hand van deze pijlers konden wij maar één conclusie trekken: tijd voor een nieuwe website!
Om de groei en de vraag naar grote uitdagende projecten van LinkU te stimuleren, is mij gevraagd om het huidige ontwerp én technische achterkant van de website te vernieuwen. Eigenlijk is deze opdracht niet heel anders dan een opdracht voor klanten, behalve dan dat we nu naast het meedenken en uitvoeren ook moeten nadenken over wat we zelf eigenlijk willen.
Om hier achter te komen heb ik Geert en Thomas voorafgaand aan het project geïnterviewd, zodat ik een duidelijk beeld zou krijgen van de wensen en eisen aan het project en definitieve product. Ook is er een brainstormsessie gehouden met het hele kantoor. De uitkomsten hebben geleid tot een aantal doelstellingen samen met een succesmetriek, zodat duidelijk is wanneer een doel is behaald.
Aan de hand van de gesprekken, brainstormsessies en de uitkomsten van een doelgroep- en concurrentieanalyse zijn verschillende inhoudelijke- en functionele eisen naar voren gekomen. Met andere woorden: Wat moet er allemaal op onze website komen te staan en wat moet onze website allemaal kunnen?
In de ontwerpstudie is er onderzocht welke kleuren, typografie, layout, afbeeldingen, iconen en Tone of voice het beste passen bij de missie, visie en gewenste uitstraling van LinkU. De uitkomst van de ontwerpstudie is een drietal stijltegels waarin verschillende visuele elementen zijn uitgewerkt met kleur, layout, lettertype om zo de algemene look-and-feel van de website te bepalen.
Vervolgens is vastgesteld waar (thuis, kantoor, buiten of kiosk) en wanneer (lichte- of donkere omgeving) de website van LinkU wordt bezocht en op welke apparaten (telefoon, tablet, laptop of computer). Al deze verschillende aspecten zijn van invloed op de ontwerpkeuze voor de website.
Momenteel wordt er gewerkt aan de afronding van het prototype, die bestaat uit een werkende website, geoptimaliseerd voor mobiel en bestaande uit HTML, CSS en verwerkt in een Content Management Systeem. De HTML opmaak van het prototype is zoekmachine geoptimaliseerd en voldoet aan de eisen van drempelvrij.nl. De volgende stap is het testen van de functionaliteiten en als die succesvol wordt doorlopen, dan wordt de stijl van de gekozen stijltegel toegepast op het prototype.
Het is nog even wachten dus voordat de nieuwe website van LinkU online kan, maar ik kan je alvast verklappen, het is het wachten zeker waard!